رئیس مجمع نمایندگان استان هرمزگان گفت: تمام صیادان سواحل هرمزگان از این روش مخرب صید گلایه مند بودند، اگر قرار به ادامه صید مخرب ترال صنعتی باشد بی تردید با مخالفت صیادان محلی روبرو خواهند شد.

به گزارش هرمیزان به نقل از خانه ملت، حسین رئیسی در مورد بحران‌های اقتصادی و اجتماعی ناشی از صید مخرب ترال صنعتی در سواحل جنوبی کشور گفت: توقف صید ترال صنعتی در سواحل جنوبی در خصوص کشتی‌هایی بود که از ابزارهای مدرن و بروز برای صیادی بهره می‌بردند و متاسفانه منجر شد آبزیان بسیاری از بین برود به گونه‌ای که گلایه صیادان سنتی منطقه را به دنبال داشت، این مسئله را به وضوح در وضعیت اقتصادی و معیشتی اهالی منطقه می‌توانستیم رویت کنیم.

رئیس مجمع نمایندگان استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد به از بین رفتن ذخایر عظیم آبزیان، افزود: صیادان صید ترال صنعتی به بهانه شکار برخی از گونه‌های آبزی که در اعماق خاصی وجود داشتند بدون توجه به حریم‌های مشخص شده صیادی، اقدام به شخم زنی دریا می‌کردند، همین مسئله عاملی شد تا ذخایر آبزیان دریاهای جنوب از بین رفته و قوت غالب صیادان این منطقه به مخاطره بیفتد.

نماینده مردم جاسک با تاکید بر اینکه پیگیری‌های صورت گرفته از طرف مجلس باعث توقف صید مخرب ترال صنعتی شد، گفت: با توقف این صید امروز شاهد صید ترال با لنج‌های سنتی هستیم که به نوعی از ابزار ممنوعه صیادی بهره می‌گیرند که خطرات جدیدی برای ذخایر دریای عمان ایجاد کرده است، امیدواریم با تقویت گاردهای حفاظت شیلات مانع از گسترش اینگونه صیادی باشیم.
عدم امکانات لازم و کافی گارد شیلات در سواحل منجر به سوء استفاده برخی از صیادان داخلی با بهره گیری از صید سنتی و ابزار مخرب شده است

نماینده مردم در مجلس یازدهم با انتقاد از کمبود امکانات لازم گارد ساحلی شیلات، تصریح کرد: عدم امکانات لازم و کافی گارد شیلات در سواحل منجر به سوء استفاده برخی از صیادان داخلی با بهره گیری از صید سنتی و ابزار مخرب شده است.

وی با تاکید بر اینکه پروژه‌های دیگری برای تقویت ذخایر آبزیان در حال انجام است اما پاسخگو نیست، اظهار داشت: طرح‌ها و پروژه‌های دیگری برای تقویت ذخایر آبزیان در دستور کار قرار دارد که شرط اثرگذاری آن ممانعت از صیادی است که آسیب جدی به ذخایر آبی وارد می‌کند، صیادی باید به شکل درستی انجام پذیرد تا نسل فعلی و آینده بتوانند از نعمات خدادادی دریا استفاده کنند.

رییسی با تاکید بر اینکه بسیاری از مردم سواحل هرمزگان صیاد هستند، تصریح کرد: زندگی بخش وسیعی از مردم حوزه انتخابیه اینجانب در منطقه صیادی است و سفره بسیاری از مردم این منطقه به این حرفه و شغل وابسته است، تلاش می‌کنیم تا صیادان بتوانند روزی خود را از دریا بگیرند.

وی ادامه داد: صید کف و مَکشی که به واسطه صید ترال صنعتی انجام می‌پذیرفت، منجر به انقراض نسل آبزیان، ماهی‌های دریای عمان و خلیج فارس شده و آسیب جدی به جلبک‌های دریایی وارد کرده بود و ادامه‌دار بودن این روش صید بی تردید خسارات بسیاری را به دنبال خواهد داشت.

رئیسی با اشاره به صید بیش از اندازه ترال صنعتی و مشکلات بومیان منطقه، یادآور شد: صید ترال صنعتی رقیب جدی برای صید سنتی صیادان منطقه بود، صیادان بومی با لنج های سنتی اقدام به صیادی می‌کردند و ابزار صید این گروه توان مقابله با صید گسترده ترال صنعتی را نداشت، بی تردید ادامه دار بودن صید ترال صنعتی به ضرر صیادان بومی منطقه محسوب می‌شد.

نماینده مردم میناب، رودان، جاسک، سیریک و بشاگرد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتقاد صیادان بومی منطقه از صید ترال صنعتی، ادامه داد: تمام صیادان سواحل هرمزگان از این روش مخرب صید گلایه مند بودند، اگر قرار به ادامه صید مخرب ترال صنعتی باشد بی تردید با مخالفت صیادان محلی روبرو خواهند شد.

رئیسی در مورد جزئیات و نقش مجلس در توقف صید مخرب ترال صنعتی، خاطر نشان کرد: در حال حاضر صید ترال صنعتی از نظر قانونی ممنوعیت دارد اما زمانی که اینگونه صید مجوز بهره برداری داشت باز محدوده بهره برداری را رعایت نمی کرد که از همه جهت مرتکب تخلفاتی شد و با ورود به موقع مجلس متوقف شد که امیدواریم همچنان این روش صید متوقف بماند.

انتهای پیام/