مدیر بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان گفت: سه میلیون و ۹۸۵ هزار و ۵۱۱ تن کالای نفتی و غیرنفتی از ابتدای سال جاری تا کنون در بنادر غرب این استان تخلیه و بارگیری شد.

به گزارش هرمیزان، مرتضی سالاری ظهر شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تا کنون سه میلیون و ۹۸۵ هزار و ۵۱۱ تن کالای نفتی و غیرنفتی تخلیه و بارگیری شده که این میزان جابه‌جایی افزایش ۳۱ درصدی را به دنبال داشته است.

وی ادامه داد: از این میزان یک میلیون و ۷۳۹ هزار و ۴ تن به جابه‌جایی فرآورده‌های نفتی و ۲ میلیون و ۲۴۶ هزار و ۵۰۷ تن با افزایش ۳۱ درصدی به کالاهای غیرنفتی اختصاص داشته است.

مدیر بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان در ادامه از صادرات ۲ میلیون و ۱۰۹ هزار و ۵۳۹ تن کالاهای نفتی و غیرنفتی در این مدت خبر داد و افزود: از مجموع صادرات کالاهای نفتی و غیرنفتی انجام شده، یک میلیون و ۱۱۷ هزار و ۳۴۱ تن با افزایش ۲۸ درصدی مربوط به صادرات غیرنفتی و ۹۹۲ هزار و ۱۹۸ تن به صادرات نفتی اختصاص دارد.

سالاری تصریح کرد: از مجموع عملیات انجام شده، یک میلیون و ۴۵۲ هزار و ۱۰۷ تن فرآورده‌های نفتی و غیرنفتی به صورت رویه کابوتاژ (حمل و نقل ساحلی) در بنادر غرب استان جابه‌جا شده که از این میزان کاپوتاژ فرآورده، ۷۴۶ و ۶۸۴ تن نفتی و ۷۰۵ هزار و ۴۲۳ تن غیرنفتی را شامل می‌شود.

افزایش ۲۲ درصدی تخلیه و بارگیری کانتینرهای یخچالی

وی در بخش دیگری به میزان تخلیه و بارگیری کانتینرهای یخچالی اشاره کرد و گفت: در این بازه زمانی ۴۹ هزار و ۳۷۸ TEU کانتینر یخچالی در بنادر غرب جابه‌جا شده که در این بخش ۲۲ درصد افزایش به ثبت رسیده است.

به گفته مدیر بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان؛ حجم صادرات کانتینر یخچالی از طریق بنادر غرب در این استان طی مدت یاد شده نیز ۲۴ هزار و ۶۸۹ TEU با تناژ ۲۵۷ هزار و ۷۱ تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

سالاری اضافه کرد: بنادر غرب استان هرمزگان با ظرفیت ۳۰۰ کانتینر یخچالی چرخدار و ۱۲ رمپ مخصوص بارگیری جهت شناورهای حامل کانتینر یخچالی طلایه دار تخلیه و بارگیری و صادرات کالاهای یخچالی در بین بنادر ایران به شمار می‌رود.

ترانزیت بیش از ۶۲ هزار دستگاه خودرو به کشورهای آسیای میانه و عراق

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع ترانزیت در بنادر غرب اشاره و بیان کرد: در این دوره زمانی حجم ترانزیت کالاهای نفتی و غیرنفتی که عمده آن محموله خودرو بوده است به ۱۴۸ هزار و ۶۹۰ تن رسید که در این بخش نیز ۵۱ درصد افزایش به ثبت رسیده است.

مدیر بنادر و دریانوردی غرب همچنین با اشاره به ترانزیت ۶۲ هزار و ۸۱۷ دستگاه خودرو در بندرلنگه به عنوان چهار راه ترانزیت خودرو به کشورهای آسیای میانه و عراق گفت: تخلیه این تعداد خودروی ترانزیتی توسط ۹۴۸ فروند شناور فلزی انجام گرفت که پس از تخلیه و انجام تشریفات گمرکی به مقاصد کشورهای عراق و آسیای میانه بارگیری و ارسال شد.

ترابری بیش از ۳۴۸ هزار مسافر در بنادر غرب هرمزگان

سالاری در بخش پایانی سخنان خود به موضوع ترابری مسافر و گردشگر در مسیرهای داخلی و بین‌المللی اشاره کرد و ادامه داد: از ابتدای سال جاری تا کنون، ۳۴۱ هزار و ۳۶۴ نفر مسافر و گردشگر از بنادر لنگه، آفتاب و چارک به مقصد جزیره مرجانی کیش، ابوموسی و سایر جزایر خلیج‌فارس جابه‌جا شده‌اند که در این بخش ۲۶ درصد افزایش به ثبت رسیده است.

وی گفت: در بخش ترابری سفرهای بین‌المللی نیز ۱۱ هزار و ۴۰۰ نفر مسافر به مقصد بنادر کشور امارات متحده عربی جابه‌جا شده‌اند که در همسنجی با مدت مشابه سال قبل ۲۸ درصد افزایش داشته است.

انجام ۲۸ عملیات جست‌وجو برای نجات جان ۶۵ نفر

مدیر بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان در پایان میزان پهلوگیری شناورها در بنادر غرب استان طی این مدت را ۱۱ هزار و ۶۴۸ فروند و تعداد نجات افراد مضطر در آب‌های حوزه استحفاظی این منطقه را نیز ۶۵ نفر در قالب ۲۸ عملیات جستجو و نجات اعلام کرد.

سالاری همچنین توصیه کرد: هموطنان قبل از اقدام به سفر با ارسال عدد ۱ و ۲ به سامانه پیامکی ۵۰۰۰۴۰۰۱۹۸۳۶۹۲ از شرایط جوی دریایی و زمان حرکت شناورها مطلع شده و در صورت بروز هرگونه سوانح دریایی و یا درخواست کمک با سامانه ۲۴ ساعته ۱۵۵۰ تماس بگیرند.

انتهای پیام/