وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از توسعه و تجهیز ۱۵ هزار و ۹۰۰ تخت بیمارستانی و نیز افزایش چهار برابری مراکز دندانپزشکی دولتی طی ۲ سال گذشته در کشور خبر داد و گفت: برنامه اصلی ما این است که سلامت خانواده، پزشکی خانواده و نظام اجرا را در کشور همگانی کنیم.

به گزارش هرمیزان به نقل از وبدا، بهرام عین‌اللهی روز دوشنبه با حضور در یک برنامه تلویزیونی با موضوع بررسی وضعیت عدالت در نظام سلامت، شبکه سلامت جمهوری اسلامی ایران را از قوی‌ترین سیستم‌های سلامت در جهان ارزیابی کرد و افزایش ظرفیت پزشکی کشور را توام با حفظ کیفیت مطلوب خواند و افزود: تمرکز وزارت بهداشت بر اجرایی کردن کامل نسخه الکترونیک و نظام ارجاع است، اشکال طرح تحول سلامت این بود که نظام ارجاع در آن دیده نشده و خدمات القایی در آن فراوان بود.

وی با اشاره به حادثه تروریستی حرم شاهچراغ(ع) ضمن تسلیت به مردم ایران به ویژه شهروندان شیرازی اظهار داشت: به محض اطلاع از این حادثه با رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز تماس گرفتم و مطلع شدم هشت نفر در این حادثه مصدوم شده و یک نفر به شهادت رسیده است.

وزیر بهداشت در تشریح جزییات بیشتر در مورد مجروحان این حادثه افزود: از مجموع هشت نفر مجروح حادثه شاهچراغ ۲ نفر زن و ۶ نفر مرد بودند و یکی از بانوان مصدوم در این حادثه دچار حمله قلبی شده بود که همه مجروحان به سرعت به بیمارستان نزدیک حرم منتقل شده و تیم جراحی بلافاصله در صحنه حاضر شدند و توانستند اقدامات درمانی به موقعی ارائه دهند و سپس همه مجروحان در بخش مراقبت‌های ویژه تحت نظر قرار گرفتند.

رایگان شدن خدمات درمانی برای سه دهک نخست جامعه

عین‌اللهی با اشاره به رایگان شدن خدمات درمانی برای سه دهک نخست جامعه گفت: در دولت مردمی، پیش از این پنج دهک نخست جامعه تحت پوشش بیمه رایگان قرار گرفته بودند و از این پس علاوه بر بیمه رایگان، با تصویب دولت همه خدمات بستری و سرپایی این سه دهک در مراکز درمانی و بیمارستان های دولتی رایگان خواهد بود.

وزیر بهداشت گفت: امیدواریم بتوانیم رایگان شدن خدمات درمانی را در مناطق محروم برای دهک‌های دیگر هم انجام دهیم و البته خدمات درمانی در سه استان خراسان جنوبی، بوشهر و کردستان در صورتی که از طریق نظام ارجاع صورت گیرد، رایگان است.

وی با اشاره به سفر اخیر خود به استان سیستان بلوچستان گفت: از ابتدا مصمم به برطرف کردن نیازهای بهداشتی و درمانی این استان بودیم و در این سفر در زاهدان ۱۳ پروژه و در زابل ۴۰ خانه بهداشت را افتتاح کردیم.

عین‌اللهی با بیان اینکه میثاق ما در دولت مردمی آیت الله رئیسی، تلاش در مسیر عدالت است، افزود: برای تحقق هرچه بهتر و بیشتر عدالت در سلامت نیازمند وقت و فرصت بیشتری هستیم؛ اما در حوزه درمان سعی کردیم تجهیزات پیشرفته پزشکی را در سراسر کشور مستقر کنیم. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: باید عدالت را به سطحی برسانیم که هیچ فرد زاهدانی یا زابلی برای درمان از استان محل سکونت خود خارج نشود و این از اولویت های ما در وزارت بهداشت است.

افزایش چهار برابری مراکز دندانپزشکی دولتی در ۲ سال
وزیر بهداشت با بیان اینکه تلاش داریم عدالت در حوزه‌های مختلف سلامت تحقق یابد، تصریح کرد: از اقداماتی که لازم بود در حوزه دندانپزشکی انجام دهیم توسعه و گسترش مراکز دندانپزشکی دولتی بود.

عین‌اللهی ادامه داد: از سال ۱۳۹۸ تا مرداد ۱۴۰۰، فقط ۱۴ مرکز دندانپزشکی دولتی در کشور ایجاد شده بود و ما از شهریور ۱۴۰۰ تا تیر سال جاری ۵۳ مرکز داندانپزشکی دولتی را در نقاط محروم کشور افتتاح کردیم و تعداد این مراکز را چهار برابر افزایش دادیم.

توسعه و تجهیز ۱۵ هزار و ۹۰۰ تخت بیمارستانی
عین‌اللهی در مورد توسعه و تجهیز تخت‌های بیمارستانی در کشور نیز به آمار اشاره کرد و گفت: از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰، ۷۳۰۰ تخت بیمارستانی ایجاد شده بود و از شهریور ۱۴۰۰ تا تیر۱۴۰۲، تعداد ۱۵ هزار و ۹۰۰ تحت بیمارستانی آماده و تجهیز شد که با این حساب ۱۰ درصد به مجموع تخت‌های بیمارستانی کشور اضافه کردیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه تا پایان امسال ۶۷۰۰ تخت بیمارستانی را نیز آماده و تجهیز می‌کنیم، به افتتاح و تکمیل کلان بیمارستان‌ها در کشور از جمله کلان بیمارستان‌های حضرت مهدی (عج) و غدیر تجریش اشاره کرد و گفت: باید به میزان زیرساخت‌هایی که داریم، در هر رده پزشک تربیت کنیم. کیفیت آموزش برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است و خوشبختانه پزشکان ایرانی از کیفیت بالای تخصص و مهارت برخوردارند.

با حفظ کیفیت، جامعه پزشکی کشور را گسترش دهیم
عین‌اللهی با بیان اینکه باید با حفظ کیفیت، تعداد پزشکان کشور را افزایش دهیم، افزود: نظام سلامت را به صورت شبکه ترسیم کرده‌ایم و اکنون از قوی‌ترین شبکه سلامت در سطح دنیا برخورداریم. اکنون مطابق مصوبه توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی سالی ۲۰ درصد پزشک عمومی به ظرفیت کشور اضافه می‌کنیم و در مورد پزشکان متخصص از ۳۲۰۰ پزشک متخصص به بیش از پنج هزار متخصص رسیده ایم که حدود ۶۰ درصد رشد را نشان می دهد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه باید متناسب با زیرساخت‌ها، حداکثر آموزش و تربیت کادر سلامت را صورت دهیم، گفت: کمیت و کیفیت باید توام با هم باشد.

وی درباره نحوه فعالیت‌های دستیاران تصریح کرد: شیوه آموزش در دوره دستیاری سبب ارتقای سطح تخصص و کارآمدی ‌پزشکان متخصص شده و امروز یکی از افتخارات ما این این است که دستیاران کارآمدی در کشور داریم. یکی از دلایلی که پزشکان ایرانی را در دنیا حاذق و موفق می‌دانند این است که در دوران آموزش توانسته‌اند به خوبی انواع و اقسام تکنیک‌ها و اعمال جراحی را فرا گرفته و با کیفیتی بالا کسب تجربه کنند.

عین‌اللهی ادامه داد: ضوابط دستیاری طبق آیین نامه جدید شورای آموزش پزشکی و تخصصی، تغییر یافته و اکنون مطابق آیین‌نامه، میزان فعالیت و کشیک همکاران دستیار مشخص است و اگر مراکزی بیش از این میزان از آنان درخواست فعالیت داشته باشند، تخلف محسوب و با آن برخورد خواهد شد.

وزیر بهداشت ادامه داد: اگر مهارت و تخصص پزشکانی که از ایران فارغ‌التحصیل می‌شوند، با پزشکان سایر کشورها مقایسه شود، معلوم خواهد شد که چرا امروز صنعت گردشگری سلامت در ایران رونق یافته و از اقصی نقاط دنیا برای معالجه به ایران سفر می کنند.

وی با بیان این که برنامه آموزشی دستیاران در هر رشته را استادان همان رشته در بورد تخصصی تعیین می‌کنند، تصریح کرد: این برنامه آموزشی سختی هایی هم دارد؛ اما این سختی‌ها شیرین است و آینده روشنی برای پزشکان و کشور ترسیم می‌کند. همه سعی ما بر این است که برای مردم و کشور پزشکانی با کیفیت تربیت کنیم.