مدیرعامل آب و فاضلاب هرمزگان با اشاره به اینکه حدود هفت درصد جمعیت روستاهای زیر۲۰ خانوار استان شبکه آبرسانی ندارند، گفت: این روستاها منبع آبی ندارند و به دلیل سخت گذر بودن، امکان شبکه لوله‌کشی برای آن‌ها فراهم نیست.

به گزارش هرمیزان، عبدالحمید حمزه‌پور با اشاره به اینکه بیش از ۹۵ درصد مشترکان استان از شبکه و تاسیسات آبی برخوردار هستند، افزود: بخشی از این روستاها به‌ویژه در تابستان که منابع آبی آن‌ها خشک می‌شود، با تانکر به صورت سیار آبرسانی می‌شوند.

وی ادامه داد: حدود ۴۰ تا ۵۰ گستره استان هرمزگان به‌دلیل شرایط زمین شناسی و شرایط جغرافیایی، چه بارندگی داشته باشد و چه نداشته باشد، چیزی به اسم آب زیرزمینی، سطحی و شیرین وجود ندارد؛ از شهر بندرعباس گرفته تا مناطق غرب استان و تمامی جزایر از جمله قشم به علت اینکه در بالادست این مناطق، گنبدهای نمکی وجود دارد بنابراین بارش‌هایی که از بستر این گنبدها عبور می‌کند، پایین دست آن آب شور است.

مدیرعامل آبفا هرمزگان ابراز کرد: پیش از این دشت‌ کهورستان در بندرخمیر، دشت حمیران و گزیر در بندرلنگه و دشت پارسیان داشتیم اما به خاطر برداشت‌های بیش از حد و بی‌رویه، این دشت‌ها شور شده‌اند و کشاورزان در این مناطق در محل چاه‌های کشاورزی شان، آب شیرین‌کن گذاشته‌اند که البته کار فنی و کارشناسی درستی هم نیست و جزو معضلات استان به شمار می‌رود.

حمزه‌پور گفت: همچنین در شرق هرمزگان نیز در شهرستان‌های میناب، سیریک و تمامی بخش‌های غربی شهرستان جاسک، هیچ آب شیرینی وجود ندارد، بنابراین در استان ما بیش از ۹ ماه از سال با گرمای بیش از حد هوا مواجه هستیم و در فصل گرما نیز مصرف آب بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد به خاطر تعریق و نیاز آبی که مردم دارند، افزایش پیدا می‌کند.

وی اظهار کرد: بنابراین در استانی همچون هرمزگان با گستردگی و جمعیت زیادی که در روستاهای آن پراکنده است و بیش از یک‌هزار و ۸۰۰ روستا در استان متمرکز هستند؛ این شرایط کار دولت را در حوزه زیرساختی همچون تامین آب دشوار کرده است.

این مسوول ادامه داد: با همه این مسائل و مشکلاتی که به خاطر ساختاری و طبیعی استان با آن مواجه است، نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بعد از انقلاب توجه و اقدامات بسیار بزرگ و شایانی در بخش زیرساختی حوزه آب بویژه در دولت سیزدهم انجام داده و شخص استاندار نیز یکی از اولویت‌های اصلی آن در حوزه آب بوده که از طریق دولت، وزارت نیرو و در استان این امر را به صورت ویژه پیگیری می‌کنند.

وی، هرمزگان را جزو استان‌های کم بارش در کشور با میانگین بارندگی سالانه (در سال‌های پربارش حدود ۱۸۰ میلی‌متر و کم بارش کمتر از ۱۰۰ میلی‌متر) عنوان کرد که حدود ۲ سوم میانگین کشوری را تشکیل می‌دهد.

حمزه پور ادامه داد: میانگین سالانه بارش‌های دنیا بیش از ۸۵۰ میلی‌متر است اما با توجه شرایط اقلیمی و گرم و خشک ایران، میزان بارندگی حدود ۲۴۰ تا ۲۵۰ میلیمتر کمتر از یک سوم میانگین جهانی است و این خود به خود، موضوع دسترسی به تامین آب و موضوع آب شیرین و قابل آشامیدنی برای مردم را سخت می‌کند.

به گفته وی، با وجود کاهش میزان ۵۰ درصدی بارش در سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل در استان، اما با برنامه‌ریزی و انجام مجموعه اقدامات کوتاه مدت و تحقق بخشی از اقدامات میان مدت و بلند مدت، مشکلات کم آبی و تنش‌های آبی در تابستان امسال به حداقل رسید.

انتهای پیام/