استاندار هرمزگان گفت‌: کمک به انباشت سرمایه در حوزه دریا نیازمند از بین رفتن ترس سرمایه‌گذاری مردم در دریا و به حداقل رسیدن ریسک سرمایه‌گذاری با تدوین طرح‌های دریامحور است.

به گزارش هرمیزان، مهدی دوستی عصر یکشنبه در نشست با شورای عالی راهبری پردیس جامع دریا ساحلی دانشگاه امیرکبیر، با تاکید بر انطباق گروه‌های آموزشی این دانشگاه با سند توسعه دریامحور اظهار کرد: برخی از حلقه‌های موجود در کشور حتی در ادامه زنجیره‌های خدماتی نیز با هم هماهنگ نیستند؛ چنانچه امتیازاتی در حمل و نقل دریایی داریم اما تعرفه بالای حمل و نقل ریلی کشور و سرعت پایین آن، مزیت ما را در حمل و نقل از بین برده است.

وی ادامه داد: تربیت نیروی انسانی متخصص در اقتصاد دریا مساله بلندمدت کشور است و باید برای این حوزه راهبردی کوتاه مدت نیز ترسیم کنیم تا حجم اقتصاد دریامحور خود را بالا ببریم، چرا که کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به سرعت در حال بالابردن حجم بالای اقتصاد دریای خود هستند.

استاندار هرمزگان خاطرنشان‌ کرد: لازم است چند طرح مشخص را در کارگروه توسعه دریامحور استان تعریف کنیم و با استفاده از ظرفیت دانشگاه دریاساحلی آن را پیش‌ ببریم.

وی، انباشت سرمایه را یکی از مولفه‌های اصلی توسعه اقتصادی دانست و تاکیدکرد: اگر فعالیت گروه‌های آموزشی براساس سند توسعه دریامحور باشد با هماهنگی بیشتری می‌توان اهداف این حوزه را دنبال کرد.

دوستی، با اشاره به تمرکز کشور در حوزه سخت‌افزاری، افزود: هم‌اکنون چالش اصلی فعالیت در اقتصاد دریامحور، مشکلات سخت‌افزاری نیست؛ چرا که یکی از بزرگترین سخت‌افزارهای اقتصاد دریاپایه با عنوان بندر شهید رجایی در بندرعباس قرار گرفته اما کمتر از ۳۰ درصد ظرفیت آن فعال است.

استاندار هرمزگان اضافه کرد: برخی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس موفق شده‌اند با استفاده از سیاست‌های نرم‌افزاری ظرفیت فعال بنادر خود را به ۸۴ درصد برسانند، از این رو تاکید می‌شود که دانشگاه در مباحث نرم‌افزاری و مدیریتی اقتصاد دریا ورود کند.

انتهای پیام/