دبیر انرژی سند تحول دولت با تاکید بر اینکه اصلاح ساختار حکمرانی مقدم بر اصلاح قیمت‌ها دانست و گفت: روند شدت مصرف انرژی در کشور به بالاترین حد خود رسیده به طوری که سومین تولیدکننده و مصرف‌کننده گاز در دنیا هستیم.

به گزارش هرمیزان، محمدرضا اکبری امروز  دوشنبه ۲۳ مردادماه در دومین کنفرانس بهینه‌سازی و بهره‌وری انرژی ایران، ضمن اشاره به مسئولیت ۱۲ دستگاه در حوزه بهینه‌سازی انرژی، اظهار کرد: روند شدت مصرف انرژی در کشور به بالاترین حد خود رسیده است.

وی با اشاره به میزان بالای اتلاف انرژی در کشور اظهار کرد: در اتحادیه اروپا رشد اقتصادی وجود داشته ولی رشد مصرف انرژی وجود نداشته و با بهینه‌سازی انرژی توانسته‌اند مازاد انرژی مورد نیازشان را تأمین کنند؛ اما در کشور ما، از سال ۱۳۹۰ رشد تولید گاز دو برابر شده، ولی رشد اقتصادی صفر یا منفی بوده که به این معنی است که هدررفت انرژی بالا است.

دبیر انرژی سند تحول دولت گفت: سرانه مصرف خانگی در کشور ما در مقایسه با کشورهای دنیا زیاد بالا نیست که نشان می‌دهد در حوزه مصرف نمی‌توان همه تیرها را به سمت مردم نشانه رفت.

اتلاف انرژی در شبکه تولید، انتقال و توزیع کشور رخ می‌دهد

اکبری گفت: در سال ۳ میلیارد بشکه معادل نفت و گاز تولید انرژی داریم که ۴۰ درصد انرژی در بخش نهایی اتلاف می‌شود که اتلاف انرژی در شبکه تولید، انتقال و توزیع کشور اتفاق می‌افتد.

وی بیان کرد: روزی یک میلیون بشکه نهفته در بهینه‌سازی داریم که در آن، هم اشتغال و هم ارزش افزوده وجود دارد و می‌توان بحران را به فرصت تبدیل کرد.

گاز را در خدمت تولید نیست

دبیر انرژی سند تحول دولت خاطرنشان کرد: ساختار حکمرانی ما پر از تعارض منافع نهادی و سازمانی یا فردی است و آسیب جدی بهینه‌سازی همین است که باید اصلاح شود؛ اصلاح ساختار حکمرانی مقدم بر اصلاح قیمت است.

اکبری تأکید کرد: مشکل این است که هنوز بین اهالی حوزه انرژی جمع‌بندی انجام نشده و این بلاتکلیفی به بخش‌های دیگر تسری می‌یابد.

وی گفت: سومین تولیدکننده گاز در دنیا هستیم، سومین مصرف‌کننده آن هم هستیم، ولی گاز را در خدمت تولید استفاده نمی‌کنیم.

بیشترین اتلاف انرژی در بخش دولتی است

دبیر انرژی سند تحول دولت «تشکیل صندوق تولید و بهره‌وری انرژی» با مأموریت تأمین مالی هزینه‌های سرمایه‌ای طرح‌های تولید و بهره‌وری انرژی در طول زنجیره تولید تا مصرف، را به عنوان پیشنهاد خود در زمینه بهینه‌سازی ارائه کرد.

اکبری تغییر قیمت حامل‌های انرژی را بزرگ‌ترین اشتباه دانست و گفت بیشترین اصطکاک باید با بدنه دولت باشد که بیشترین اتلاف انرژی در آن اتفاق می‌افتد.

انتهای پیام/