رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به آغاز پویش ملی سلامت از 20 آبان‌ماه در هرمزگان همزمان با سراسر کشور، از غربالگری بیش از 205 هزار و 255 نفر از جمعیت تحت پوشش این دانشگاه خبر داد.

به گزارش هرمیزان، غلامعلی جاودان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان امروز هدف از اجرای این پویش را شناسایی و کنترل بیماری دیابت و فشار خون بالا دانست و گفت: در صورتی که این بیماری‌ها در مراحل ابتدایی تشخیص داده شود، کنترل و درمان آن بهتر انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه گروه هدف در پویش ملی سلامت در حوزه دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان یک میلیون و 166هزار و 349 نفر است، ادامه داد: تاکنون در جمعیت بالای ۱۸ سال که در این پویش غربالگری شده‌اند، 343 مورد مبتلا به دیابت و 557 مورد مبتلا به فشار خون بالا شناسایی شده است. با این تعداد، جمع کل مبتلایان به دیابت در استان به 55هزار  و 364 نفر و جمع کل مبتلایان به فشار خون بالا به 122 هزار و 301 رسید.

به گفته دکتر جاودان، تغییر سبک زندگی از دلایل اصلی افزایش بیماری‌های غیرواگیر از جمله فشارخون بالا، سرطان، بیماری‌های قلبی و دیابت است که برای پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر، تغییر سبک زندگی همچون کاهش مصرف غذاهای آماده پرچرب، شیرین و شور، انجام فعالیت بدنی روزانه به مدت ۳۰ دقیقه و پرهیز از مصرف دخانیات بسیار کمک کننده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ادامه داد: بیماریابی فشارخون بالا و دیابت در راستای اجرای پویش ملی سلامت در گروه سنی بالای ۱۸ سال در تمامی واحدهای بهداشتی به صورت رایگان تا 15 دی ماه 1402 انجام می‌شود.

دکتر جاودان گفت: با توجه به فرصت باقی مانده، از تمام افراد بالای ۱۸ سال تقاضا داریم به منظور پیشگیری از ابتلا به دیابت و فشارخون بالا و تشخیص به موقع، جهت انجام غربالگری به مراکز جامع خدمات سلامت و پایگاه‌های سلامت مراجعه کنند تا از وضعیت ابتلا به بیماری دیابت و پرفشاری خون مطلع شوند.

انتهای پیام/