رییس اداره بهزیستی شهرستان قشم گفت: ۱۷ معلول روستایی در مرحله شهرستانی جشنواره ورزشی بازی‌های بومی محلی توانیابان در سالن ورزشی شهر سوزا این جزیره با یکدیگر به رقابت پرداختند.

به گزارش هرمیزان، سیروس شمس الهی افزود: این جشنواره ورزشی با هدف توسعه برنامه‌های توانمندسازی معلولین در مناطق روستایی و دسترسی هر چه بهتر افراد دارای معلولیت به امکانات ورزشی در برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه (سی. بی. آر) با حضور ۱۷ نفر از توانیابان مراکز خدمات بهزیستی مثبت زندگی سوزا (کد۱۴۳۵۰) و هلر (کد ۹۹۴۷) برگزار شد.

وی ادامه داد: با اجرا و برگزاری این جشنواره افراد توانیاب ضمن پرورش قوای جسمانی، روانی و افزایش مهارت‌های ارتباطی خود توانستند قابلیت‌های خود را در سایر زمینه ها و مشارکت اجتماعی ارتقا ببخشند.

رییس اداره بهزیستی شهرستان قشم توضیح داد: در اجرا و برگزاری این جشنواره شهرستانی طبق برنامه، افراد دارای معلولیت در پنج رشته و بازی ورزشی، هفت سنگ مهارتی، دال پلان، دوز فیزیکی (بانوان و آقایان)، لی لی (کلاس کلاس) و کشتی با چوب با یکدیگر مسابقه دادند.

شمس الهی اضافه کرد: در پایان این مسابقات در هفت سنگ مهارتی «محمد شادروان» از روستای خالدین، «مصطفی بشولیده» از شهر سوزا و «سعید چلاسی» از روستای کوشه به ترتیب اول تا سوم شدند، عنوان قهرمانی رشته دال پلان به «محمد خشاب» از شهر سوزا رسید و «عبدالله کورزینی» از شهر لافت دوم شد.

وی گفت: در رشته دوز فیزیکی بانوان «انیسه عبیدی» از شهر رمکان و «فاطمه دریانورد» از شهر درگهان مقام اول و دوم را به خود اختصاص دادند.

رییس اداره بهزیستی شهرستان قشم افزود: در رشته دوز فیزیکی آقایان «سید مایر جمالزاده» از شهر سوزا و «یعقوب شادان» از روستای کوشه مقام های اول و دوم این دوره از مسابقات را کسب کردند.

وی اعلام کرد: همچنین در رشته کشتی با چوب «سید مایر جمالزاده» از شهر سوزا و در رشته لی لی(کلاس کلاس)، «فاطمه دریانورد» از شهر درگهان مقام اول را کسب کردند.

شمس الهی یادآورشد: افراد برتر این مسابقات شهرستانی به مرحله استانی جشنواره ورزشی بازی‌های بومی محلی توانیابان و معلولان راه یافتند.

دو هزار و ۵۷۸ معلول تحت پوشش اداره بهزیستی شهرستان مرزی قشم قرار دارند که از این تعداد هزار و ۱۴۵ نفر به تفکیک معلولیت ها( ۴۴۱ معلول جسمی، ۴۲۸ معلول ذهنی، ۱۳۸ معلول بینایی و ۸۹ معلول روانی) و هزار و ۴۳۳ نفر دیگر نیز دارای سایر معلولیت هستند که به دلیل معلولیت شدید و نداشتن درآمد ثابت و کافی مستمری ماهیانه دریافت می کنند.

همچنین ۳۵۴ نفر از زنان سرپرست خانوار (۱۷۵ نفر شهری و ۱۷۹ نفر روستایی) تحت پوشش بهزیستی قشم هستند که علاوه بر مستمری از سایر خدمات مشاوره ای و آموزشی در صورت نیاز بهره مند می‌شوند.

در حال حاضر ۲۱۱ نابینای مطلق و کم بینا (۷۲ زن و ۱۳۹ مرد) در مناطق شهری و روستایی این جزیره (۴۲ نفر شهری و ۱۶۹ نفر روستایی) تحت پوشش بهزیستی این شهرستان قرار دارند که از این تعداد ۳۴ نفر نابینای مطلق و ۱۷۷ نفر کم بینا می باشند.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

  • منبع خبر : ایرنا