رییس اداره بهزیستی شهرستان قشم از آغاز برگزاری (مرحله شهرستان) جشنواره ورزشی بازی‌های بومی محلی توانیابان و معلولان در شهر سوزا این جزیره خبر داد.

به گزارش هرمیزان، سیروس شمس الهی گفت: طبق برنامه، افراد دارای معلولیت در ۶ رشته و بازی ورزشی چوب کشی، دوز فیزیکی، لی لی، یه قل دوقل، دال پلان و هفت سنگ مهارتی با حضور توانیابان روستاهای این جزیره در سالن ورزشی شهر سوزا به رقابت می پردازند.

وی ادامه داد: مهمترین هدف از برگزاری این جشنواره بهبود سطح سلامت جسمی، روانی و اجتماعی افراد دارای معلولیت، بهبود دسترسی آنها به فعالیت‌های ورزشی، بهبود مشکلات گفتاری، رفع اختلال حواس، جمع گریزی و فقر حرکتی است.

رییس اداره بهزیستی شهرستان قشم توضیح داد: این جشنواره با حمایت سازمان منطقه آزاد قشم، شورای اسلامی شهر سوزا، ژئوپارک جهانی قشم، یونسکو، اداره ورزش و جوانان، اداره بهزیستی، هیات ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی در حال برگزاری است.

۲ هزار و ۵۷۸ معلول تحت پوشش اداره بهزیستی شهرستان مرزی قشم قرار دارند که از این تعداد هزار و ۱۴۵ نفر به تفکیک معلولیت ها( ۴۴۱ معلول جسمی، ۴۲۸ معلول ذهنی، ۱۳۸ معلول بینایی و ۸۹ معلول روانی) و هزار و ۴۳۳ نفر دیگر نیز دارای سایر معلولیت هستند که به دلیل معلولیت شدید و نداشتن درآمد ثابت و کافی مستمری ماهیانه دریافت می کنند.

همچنین ۳۵۴ نفر از زنان سرپرست خانوار (۱۷۵ نفر شهری و ۱۷۹ نفر روستایی) تحت پوشش بهزیستی قشم هستند که علاوه بر مستمری از سایر خدمات مشاوره ای و آموزشی در صورت نیاز بهره مند می‌شوند.

در حال حاضر ۲۱۱ نابینای مطلق و کم بینا (۷۲ زن و ۱۳۹ مرد) در مناطق شهری و روستایی این جزیره (۴۲ نفر شهری و ۱۶۹ نفر روستایی) تحت پوشش بهزیستی این شهرستان قرار دارند که از این تعداد ۳۴ نفر نابینای مطلق و ۱۷۷ نفر کم بینا می باشند.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.