معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات هرمزگان گفت: طرح دریابست از ۲۶ شهریور ماه امسال در آب‌های استان آغاز می‌شود و تا هفتم مهرماه ۱۴۰۱ به مدت ۲ هفته ادامه دارد.

به گزارش پایگاه خبری هرمیزان ، ابراهیم عالی زاده روز شنبه در نشست کمیته مدیریت صید استان هرمزگان با اشاره به اجرای موفقیت آمیز طرح دریابست هرمزگان در سال های گذشته، افزود: این طرح از سنت های صیادان در سال های دور بوده و نزدیک به ۲ دهه پیش در استان توسط خود صیادان به اجرا در می آمده است.
وی بیان داشت: با توجه به وضعیت ذخایر آبزیان و مزایای اجرای این طرح برای صید و صیادی پایدار کمیته مدیریت صید استان تصمیمم به اجرای مجدد آن گرفته است.
معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات هرمزگان با بیان اینکه دریابست به معنای عام به حالت تعلیق درآوردن فعالیت ماهیگیری و صیادی در زمان و مکان خاص در راستای حفظ و پایداری ذخیره و کاهش فشار صید بی‌رویه بر ذخیره آبزیان است، گفت: دریابست در آب‌های هرمزگان می تواند  فرصتی مغتنم  برای مدیریت صید مسوولانه و کاهش فشار بر ذخایر آبزیان باشد.
وی همچینن با قدردانی از همراهی مسوولان گفت: تداوم این همکاری ها و مشارکت صیادان، مسوولان و شهروندان لازمه اجرای کامل دریابست  در حوزه آبی استان هرمزگان است.
عالی زاده با تاکید بر لزوم اجرای طرح دریابست، گفت: با اجرای طرح دریابست و با توجه به نبود خروج تمامی شناورهای صیادی از ساحل و بنادر و اسکله های صیادی امکان تخلف شناورهای صیادی به کمترین حد ممکن می‌رسد.
وی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین تصمیماتی که می تواند در راستای دستیابی به صید پایدار و حفظ ذخیره موثر واقع شود، اجرای مطلوب دریابست است که  در این راستا بررسی ها و پژوهش های لازم به شکل مطلوبی توسط کارشناسان پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان و شیلات هرمزگان صورت پذیرفته است که اجرای دقیق آن متضمن همراهی جامعه بهره بردار و صیادی است.
این مسوول با اشاره به اینکه رعایت قوانین و مقررات صید و صیادی با همکاری صیادان نقش مهمی در حفظ منابع آبزیان برای نسل آینده و صید پایدار خواهد داشت، یادآورشد: با اجرای طرح ممنوعیت عمومی صید تمامی گونه های آبزی (دریابست) شرایط بهتری برای رشد و تکثیر و احیای نسل آبزیان در زیستگاه های طبیعی فراهم می شود.
عالی زاده همچنین تصریح کرد: در این مدت همچنین هرگونه فعالیت صیادی در ۲ مایلی پیرامون جزیره کیش ممنوع است.

انتها/

  • منبع خبر : ایرنا