پس از وقوع زلزله‌های پی در پی در هرمزگان و جزیره کیش شایعات غیر علمی فراوانی در خصوص زلزله مصنوعی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

به گزارش هرمیزان، فریبرز ناطقی الهی، استاد نمونه کشور در مهندسی سازه، زلزله و مدیریت بحران، بنیانگذار مقاوم‌سازی و مدیریت بحران در ایران و موسس انجمن زبدگان شهر در کشور در این خصوص اظهار کرد: برای تولید یک زلزله به اصطلاح ۶ ریشتری، مقدار متنابهی یعنی تن‌ها و تن‌ها تی ان تی TNT شاید خیلی بیشتر از آنچه امکان انباشت آن در جایی باشد و قابل رویت نباشد باید منفجر بشود تا انرژی ایی شاید نزدیک به یک زلزله ۶ فراهم آید. در ضمن چنین چیزی روی دستگاه ثبت نگاشت‌ها که در کشور و دنیا فراوان داریم بصورت یک پیک دیده می‌شود و همانند رکورد یک زلزله نخواهد بود، لذا کاملا قابل تفکیک خواهد بود؟

وی ضمن اشاره به اینکه طی روزهای گذشته تعداد زیادی تلفن و پیام از داخل و خارج از کشور داشتم که درباره صحت پدیده هارپ و فعال‌سازی مکانیزمی بر روی گسل‌های منطقه و آزادسازی زلزله‌های اخیر سوال داشتند، گفت: سوال خوب است بشرطی که پاسخ علمی به آن پایان دهنده شایعه باشد. عرض کنم آنچه می‌دانیم و اگر بیشتر از تراز علمی دنیا نباشد مسلما کمتر نیست، چنین داستانی در حال حاضر و سالهای طولانی در آینده امکان‌پذیر نیست و نخواهد بود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: این انفجارت آنقدر TNT می‌خواهد که امکانپذیر نیست، انفجارات هسته در لحظه شروع در ۱۶۰ ایستگاه در دنیا در همان ثانیه اول ثبت می‌شود و رهایی از شر خبر آن وجود ندارد و دستگاه زلزله‌سازی (هارپ) هم که بتواند بک گسل را فعال کند هنوز از مادر زاده نشده است.

وی در پایان با بیان اینکه اذیت و آزار روحی مردم با شایعه‌سازی با هشدارهای درست درباره زلزله تفاوت دارد، افزود: امیدوارم آن‌هایی که به این مطالب دامن می‌زنند دست از گناه نابخشودنی خود بردارند و برای دست اندرکاران، کمی جدی‌تر برنامه‌های درست مدیریت زلزله و بحران را دنبال کنید، و توصیه آخر بنده پول را از گردونه مقاوم‌سازی و مدیریت بحران حذف کنید وگرنه هیچ وقت موفق نخواهید بود.

انتهای پیام/