دبیر کمیته پدافند غیرعامل و مدیریت شرایط اضطراری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، ایمنی را مهم‌ترین اولویت کار در بخش‌های مختلف وزارت نفت دانست و گفت: تولید انبوه فرآورده‌های نفتی اگر با خطر جانی و تلفات انسانی بالا همراه باشد قابل دفاع نیست.

به گزارش هرمیزان به نقل از ایرنا، علیرضا نریمان نژاد یکشنبه در مراسم گرامی‌داشت روز آتش نشان و تقدیر از چهره‌های برتر ایمنی صنعتی که به میزبانی پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس برگزار شد، افزود: برقراری ایمنی و کاهش حوادث کار در محیط های صنعتی به عنوان یک موضوع فرابخشی مهم وظیفه تمام کارکنان است و همه بخش‌ها به اندازه سهم خود، باید پاسخگوی تمام حوادث باشند.

وی ادامه داد: آمار تحلیلی صنعت نفت نشان می‌دهد که ۹۰درصد حوادث این صنعت شغلی و ۱۰درصد فرآیندی هستند که حوادث فرآیندی با وجود تعداد کمتر شدت بیشتری دارند.

وی پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس بندرعباس را یک نمونه بسیار موفق در تولید ایمن معرفی و تاکید کرد: فعالیت این پالایشگاه نباید با دیگر پالایشگاه‌های کشور مقایسه و شود بلکه باید با استانداردها و شاخص‌های بین‌المللی مورد ارزیابی قرار گیرد.

مدیر بهداشت، ایمنی و محیط زیست(HSE) شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ادامه داد: این پالایشگاه با رتبه A زیست محیطی، حدود ۴۲درصد از کل بنزین مورد نیاز کشور را تولید می‌کند و این فعالیت عظیم با بالاترین سطح ایمنی، ارزشمند است.

نریمان نژاد یادآور شد: در پدافند غیرعامل و مدیریت بحران نیز پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس به عنوان واحد دارای بهترین زیرساخت سامانه‌های صنعتی کشور شناخته و به عنوان الگو معرفی شده است.

به گفته وی؛ طی دوران سه ساله مبارزه و کنترل کرونا، ۲هزار میلیارد ریال در پالایشگاه‌های کشور به این موضوع اختصاص یافته و پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس نیز بیش از ۳۰۰میلیارد ریال در این بخش هزینه کرده است.

دبیر کمیته پدافند غیرعامل و مدیریت شرایط اضطراری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: از ۷۶فوتی ناشی از کرونا در زیرمجموعه‌های شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در سراسر کشور ، فقط یک نفر در پالایشگاه نفت ستاره فوت کرد که نشان دهنده نتیجه بخش بودن هزینه‌ها و برنامه‌های انجام شده است.

نریمان نژاد، فقر پژوهش در حوزه  بهداشت، ایمنی و محیط زیست وزارت نفت را موضوعی مهم دانست که برای توسعه آن باید هزینه بیشتری شود و اضافه کرد: گشاده دستی معقولانه برای هزینه‌های ایمنی بهداشت و محیط زیست در این وزارتخانه بسیار ضروری است.

انتهای پیام/