رییس شیلات شهرستان قشم از صید یکهزار و ۷۰۰ تُن ماهی یال اسبی در آب های این جزیره با روش صید اختصاصی قلاب توسط قایق های صیادی خبر داد.

به گزارش هرمیزان، علیرضا گلشنی زاده افزود: این صید در ۶ ماهه نخست سال جاری و در محدوده صیدگاهی آب های جزیره قشم صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه این روش صید اختصاصی بوده و به صورت قلاب صورت می گیرد، گفت: در این روش صید ضمنی کاهش یافته و بیشترین تمرکز صید بر صید گونه هدف یعنی ماهی یال اسبی است.

رییس شیلات شهرستان قشم ادامه داد: صید حاصله از این روش به واحدهای صنعتی فعال فرآوری و بسته بندی و همچنین شهرستان های مجاور جهت صادرات انتقال می یابد.

گلشنی زاده اضافه کرد: ماهیان یال اسبی جز ماهی های با ارزش اقتصادی در آب های خلیج فارس و دریای عمان هستند که به علت نداشتن مصرف خوراکی در داخل کشور، این ماهی غیر ماکول «غیرحلال» به منظور استفاده صنعتی و خوراکی به کشورهای جنوب شرقی آسیا به ویژه کشورهای چین، کره، ژاپن و تایلند صادر می شود.

ذخایر ماهی یال اسبی یکی از مهمترین منابع پروتئین دریایی است که در تمام آب های گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان پراکنش دارند و خلیج فارس و دریای عمان هم یکی از محل های بسیار مناسب صید این ماهی محسوب می شود.

ماهی یال اسبی جزو ماهیان غیر خوراکی و گونه های کمتر صید شده است که به منظور کاهش فشار بر ذخایر دیگر گونه های آبزی صید می شود که می تواند علاوه بر اشتغالزایی و درآمدزایی به صیادان، ارز آوری بسیاری خوبی برای کشور داشته باشد.

جزیره قشم مشرف به تنگه هرمز و مجرای ورودی به خلیج فارس و دریای عمان است.

این جزیره که بزرگ‌ ترین جزیره خلیج فارس است، به دلیل مجاورت با اقیانوس هند، وجود منابع نفت و گاز و واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی و تجهیزات فرا ساحلی و برخورداری از تسهیلات بندری برای کشتی‌ های بزرگ (در رده پاناماکس) یکی از راهبردی ترین جزایر ایران و خلیج فارس است.

از سوی دیگر، ویژگی‌ های طبیعی و تاریخی این جزیره، باعث شده قشم به یکی از مقاصد گردشگری اصلی در ایران تبدیل شود.

منطقه آزاد تجاری – صنعتی قشم، حدود ۳۰۰ کیلومتر مربع از این جزیره را شامل می‌ شود.

این منطقه به دلیل قرارگیری در نقطه‌ ای کلیدی از کریدور ترانزیتی شمال – جنوب، دسترسی به کریدور پروازهای بین‌المللی شرق – غرب و تسهیلات بندری آن، که به نوعی مکمل بندر شهید رجایی است، نقش پررنگی در تجارت و بازرگانی جهانی دارد.

اهداف و محورهای اصلی فعالیت‌ های این منطقه آزاد تجاری – صنعتی شامل توسعه و گسترش صنعت ترانزیت و حمل و نقل، گسترش تجارت و خدمات تجاری، صنایع انرژی‌ بر، صنایع بیوتکنولوژیک و منابع دریایی، صنایع گردشگری، شیلات و صید صنعتی، خدمات پشتیبان نفت و پارک‌ های انرژی است.

انتهای پیام/